TRANSITIE OP STROOM

Maak van je parkeergarage een stedelijke batterij


Het aantal elektrische voertuigen neemt gestaag toe. Hoe zorg je dat die straks allemaal kunnen opladen, zonder een wildgroei aan laadpalen in de stad of de gemeente? Jeroen Quee en Daan Hammer presenteren de oplossing.

In veel steden kom je ze tegen: grote bovengrondse parkeergarages. Nu vooral nog gevuld met auto’s die rijden op fossiele brandstof. Intussen zien we op straat steeds meer elektrische voertuigen rondrijden. Witte laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Het is een kwestie van tijd voor het woord ‘laadpaalkleven’ in De Dikke van Dale wordt opgenomen. Want we gaan met z’n allen steeds meer elektrisch rijden. Als het aan Jeroen Quee en Daan Hammer ligt, kunnen we straks duurzaam opladen in één van de vele bovengrondse parkeergarages. Hoe werkt dat?

Hoe maak je van een parkeergarage een stedelijke batterij voor elektrische auto’s?

Daan: ‘Het basisidee is eenvoudig. Op het bovendek van een parkeergarage plaats je zonnepanelen. De parkeergarage wekt dus zelf duurzame stroom op. Een grote batterij in de parkeergarage slaat de stroom op wanneer de zon schijnt en er weinig laadvraag is. Daardoor heb je een buffer voor momenten dat er geen zon is of meer auto’s willen opladen dan de hoeveelheid stroom die de zonnepanelen kunnen opwekken.’

‘De parkeergarages staan er al, de laadpalen nog niet’


Waarom is zo’n stedelijke batterij een must voor de stad van de toekomst?

Jeroen: ‘Het aantal elektrische auto’s neemt toe en ze hebben ook steeds grotere accu’s. Ze willen allemaal opladen en het liefst met duurzaam opgewekte stroom. Het voordeel van parkeergarages is dat ze op strategische punten staan. Ze zijn gebouwd om op een efficiënte manier veel auto’s bij elkaar te verzamelen. Dat we dit ook als een centraal punt kunnen gebruiken om auto’s op te laden is eigenlijk heel logisch. Het voordeel is dat dit idee kan zorgen voor minder auto’s op straat en kan bijdragen aan de verduurzaming van stad of gemeente. En het kan een alternatief zijn voor een wildgroei aan laadpalen. De parkeergarages staan er al, de laadpalen nog niet.’

‘Als de batterij vol is moet de stroom teruggeleverd worden aan het net. Als er meer stroom nodig is dan de zon of de batterij kan leveren, haal je stroom uit het net’

Wat zijn de kosten en baten voor een gemeente of parkeerexploitant?

Daan: De investeringen hangen helemaal af van de locatie. Bij de ene parkeergarage schroef je de zonnepanelen er bij wijze van spreken zo op. Maar het zou ook kunnen dat je eerst een draagconstructie moet bouwen of andere aanpassingen moet doen. Elke situatie is anders.’


Jeroen: ‘Samen met TNO en Q-Park hebben we de haalbaarheid van dit idee onderzocht. We hebben de belangrijkste factoren in kaart gebracht en verband gelegd tussen energiestromen en geldstromen. Als de zon schijnt, wek je stroom op die voldoende is voor een x-aantal auto’s. Laden er minder auto’s op, dan kun je het overschot aan stroom opslaan in de batterij. Als de batterij vol is moet de stroom teruggeleverd worden aan het net. Als er meer stroom nodig is dan de zon of de batterij kan leveren, haal je stroom uit het net. Aan al die verschillende stromen hangen verschillende bedragen en subsidies. De energie- en geldstromen hebben we in een model samengebracht. Ook hebben we de investeringen voor onder andere zonnepanelen en een batterij meegenomen in de businesscase. Die wil je natuurlijk terugverdienen. Verder hebben we in de businesscase een groeifactor verwerkt. Op dit moment zijn er nog relatief weinig elektrische auto’s, maar dat aantal zal de komende jaren flink groeien.’

‘Het is een feit dat er rendement te behalen valt op iets wat je qua duurzaamheid sowieso veel oplevert’


En… wat is de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek?

Daan: ‘De berekeningen laten een positief rendement zien. Hoe dit uitpakt voor een afzonderlijke parkeergarage moet je apart berekenen. Maar het is een feit dat er rendement te behalen valt op iets wat je qua duurzaamheid sowieso veel oplevert. Ik ben blij met de uitkomst van het haalbaarheidsonderzoek: verduurzaming en een positieve businesscase komen daarin samen. Als je er ook op financieel gebied beter van wordt, waarom zou je het niet doen?’

‘De exploitant kan de verduurzaming van de parkeergarage ook uitbesteden via een ESCo-constructie’


De eigenaar van een parkeergarage zou kunnen zeggen dat energievoorziening te veel afleidt van zijn core business…

Jeroen: ‘Ik kan me inderdaad voorstellen dat een parkeerexploitant zegt: “Wij organiseren en investeren in het parkeren van auto’s en daar hebben we het al druk genoeg mee.” In dat geval kan de exploitant de verduurzaming van de parkeergarage uitbesteden via een ESCo-constructie. Dat betekent dat je de organisatie en de investeringen aan een Energy Service Company overlaat, die dit als een aparte BV regelt in jouw parkeergarage. Je maakt afspraken op welke manier je mee profiteert van de winst. Als een exploitant eigenaar is van de parkeergarage heeft hij dit helemaal zelf in de hand. Het komt ook voor dat een parkeerexploitant een garage huurt. In dat geval zijn er andere constructies mogelijk.’

‘Mobiliteit in de stad wordt een netwerk van knooppunten. De parkeerhub is zo’n knooppunt’


Wat betekent het voor de toekomstige stad als dit idee in steeds meer parkeergarages wordt uitgevoerd?

Daan: ‘In de toekomst denk ik dat we niet meer praten over garages, maar over parkeerhubs. Ze zijn onderdeel van een systeem van ketenmobiliteit en meer dan alleen een parkeer- en oplaadplek. Ik stel me voor dat bewoners van een stad hun auto er opladen en vanuit de garage per deelfiets verder reizen. Je kunt er koffie drinken, een pakketje ophalen of werken. De parkeerhub kan ook geschikt zijn als verzamel- en oplaadpunt voor elektrische deelauto’s. Mobiliteit in de stad wordt een netwerk van knooppunten. De parkeerhub is zo’n knooppunt. Het duurt nog wel even voor het zover is, want mensen moeten wennen aan deze nieuwe vormen van mobiliteit. Gedrag veranderen kost tijd. Maar het aanpassen van parkeergarages is iets wat je nu al kunt doen. Als stad of gemeente zet je daarmee een mooie stap in de mobiliteitstransitie.’

10x check voor een GO

Wil je weten of zo’n parkeergarage als stedelijke batterij haalbaar is en wat het oplevert? Jeroen en Daan kunnen helpen bij het onderzoeken van 10 belangrijke checkpoints.


  1. Is er een parkeerterrein, een bovengrondse parkeergarage of een andere voorziening gekoppeld aan de parkeergarage waar zonnepanelen op kunnen?
  2. Hoe ziet het bestemmingsplan eruit? Mag je panelen op de parkeergarage plaatsen?
  3. Welke financieringsmogelijkheden en subsidies zijn er?


Wil je alle checkpoints ontvangen? Laat je gegevens achter en we sturen de checklist.



Deel dit artikel